CAC på 2 minutter

CAC burde være et mål som gjør deg mer informert, ikke mer forvirret. Her har du CAC på 2 minutter.

Målet med markedsføring for de fleste er å få flere kunder til sin bedrift, og at disse kundene er verdt mer enn det kostet å skaffe dem. 

- Med betalt markedsføring betaler man X kroner, for at ditt produkt skal bli vist til Y personer. Hvor mange av disse personene som blir kunder, er det som skiller profitabel markedsføring fra markedsføring som en ekstra utgift. Det er derfor ikke et spørsmål om markedsføring fungerer eller ikke, men heller hvor bra man kan få det til å fungere. 

CAC betyr “cost per acquisition” og er et mål som forteller deg hvor effektiv din markedsføring er. Det kan enkelt forklares ved at det er den totale summen du betaler for å skaffe en ny kunde til din bedrift. CAC måles ved å summere alle kostnader forbundet med markedsføring og salg delt på antall kunder. 

Hvis du har brukt 5000kr på markedsføring og dette resulterte i 50 nye kunder, vil CAC være 5000/50=100. Dette vil si at 1 ny kunde koster 100 kroner. 


Så er 100kr CAC bra eller dårlig? 

-Her skulle jeg likt å gi deg et klart svar, men realiteten er at CAC ikke har noen betydning uten ytterligere kontekst. Hvis man skal vite om 100kr for en kunde er mye eller lite, er det kritisk å vite hvor mye hver kunde er verdt. 

-Hvis du ikke vet hvor mye en gjennomsnittlig kunde er verdt for din bedrift, jobber du i blinde. Hvis du derimot har oversikt over dette, har du en stor fordel ved at du vet hvor mye du kan bruke på å skaffe en ny kunde profitabelt. 


Hvor mye en kunde er verdt for din bedrift måles i LTV (livstids verdi).

Hvis du selger sjokolade for 50kr og dine kunder i gjennomsnitt kjøper 5 plater fra deg vil inntekten være 250 kr. Hvis utgiftene for produksjon og leveranse av sjokoladen er 50kr vil den totale verdien av en kunde for din bedrift være 200kr. 

50x5=250 inntekt.

250-50=200 LTV.


CAC er hvor effektiv din markedsføring er på å skaffe nye kunder. LTV viser hvor mye den gjennomsnittlige kunden er verdt. Samspillet mellom disse to gir et klart bilde på hvor mye penger du bruker og hvor mye penger du får igjen. Hvis din CAC er 200 kroner og LTV er 1000 kroner, så har du et CAC-LTV ratio på 1:5. For hver krone du putter inn i markedsføring får du 5 kroner tilbake. 


Previous
Previous

Slutt å markedsføre dine tjenester og produkter